Sunday, October 16, 2011

Marssijärjestys käräjille joutumisessa

Tulevien suurkuntien johtohenkilöille olisi hyvä etukäteen suunnitella käräjille joutumisen järjestelmä. Kaupunginjohtajat, apulaisjohtajat, toimitusjohtajat sekä hallituksen, valtuuston tai lautakuntien puheenjohtajat ovat todennäköisiä syytettyjä. Käräjäkäytännön kannalta olisi tärkeää, että syytetyksi päätymisessä arvo- ja tärkeysjärjestys selvitettäisiin etukäteen.

Suurkunnissa tulee väistämättä tapahtumaan lukuisien lakien rikkomista. Kansalaiset eivät saa laissa luvattuja palveluita. Tähän saakka ollaan totuttu siihen, että valituksien avulla on hallinnollista tietä voitu jotain rikkomuksia oikaista. Lisäksi on kansalaisilla ollut pieni mahdollisuus vaikuttaa poliittista tietä.

Suurkuntien muodostuminen lopettaa poliittisen vaikuttamisen mahdollisuudet ja tukkii hallinnolliset muutosväylät läpäisemättömäksi ruuhkaksi. Kansalaisille jää enää mahdollisuus nostaa oikeusjuttu kuntaansa vastaan. Mutta kuka olisi vastaamassa? Tämä ongelma vaatii suunnittelua.

Meillä on joitakin ennakkotapauksia, mutta liian vähän. Joskus on kunnanvaltuusto kokonaisuudessaan tuomittu sakkoihin. Tapaus koski pitkään jatkunutta taloushallinnon laiminlyöntiä. Kansalaisten jääminen ilman laissa taattua palvelua on kuitenkin erilainen ongelma. Se voi johtua viranhaltijan toiminnasta, mutta myös luottamuselimen toiminnasta.

Tulevien suurkuntien toimintaa suunniteltaessa olisi hyvä jo etukäteen tehdä selväksi käräjille menon marssijärjestys.