Thursday, July 14, 2005

Mainoskielto oli älyttömyys!

Tupakin mainoskieltoa puuhattiin Suomeen korkeamoralisoinnin merkeissä, ja stalinistien riveissä politiikkaa tehneiden toimesta.
EU:ssakin tupakan mainoskielto on ollut sosialistien intoilua. Jotain näkyvää halutaan saada aikaiseksi, eikä mitään tärkeitä asioita oikein osata hoitaa. Siispä otetaan keppihevoseksi tupakan mainoskielto. Samallahan voidaan julkiseen sanaan ujuttaa uutta propaganda-aineistoa suuryhtiöitä vastaan sosialistisessa hengessä.

Mutta mitähän ovat mainoskiellon seuraukset?

Suomessa nykyään eniten myytävät merkit EIVÄT OLE OLLEET vahvimmin mainostettuja. Useasti syytetyn moottoriurheilun puolellakaan eivät meillä eniten myydyt merkit ole näkyneet mainostajina.
Toisaalta moottoriurheilun parissa voimakkaimmin mainostava merkki on ollut laskusuunnassa. Sitäpaitsi suomalaisen kilpa-ajajan mukana kulkeva tupakkamerkki on Suomessa kokenut suorastaan murskatappion.
Tupakkateollisuus lienee kuitenkin tyytyväistä. Markkinointiin ei kulu rahaa enää niin määrättömästi kuin ennen...